Druknet værstasjon

Værstasjonen begynte å vise -15.9 grader konstant i lufta og ved bakken her, et tydelig tegn på at noe var galt fatt, siden det endelig er blitt vår og mildere vær. Dette skjedde mens jeg var utenlands, og da jeg kom tilbake var det klart at hele toppen av tårnet hadde ramlet av, antagelig har den tippet over pga for mye snø.

Idag fikk jeg endelig kakket vekk isen rundt bakke-sensoren og demontert elektronikken og tatt den inn for undersøkelse.




Da den tette boksen med elektronikk inni ble åpnet kom det noen deciliter vann ut, og der var dessuten en stor isklump inni boksen som må smelte bort før man får rengjort, tørket og testet selve elektronikken. Dette må ha kommet inn der mens toppen var av -- en endring vil bli å ha et dreneringshull i bunnen av boksen -- den skal være tett, og det var den jo, i den grad at fuktighet hverken slapp inn -- eller ut.

Ellers sto det bra til her omkring. Kommunen har gitt meg en gild rød boks for "farlig avfall" så nå står den her full av defekte dupeditter og lyspærer og batterier og denslags. Men ulikt papir- og plast-innsamlingen må jeg frakte innholdet bort selv ser det ut som.

Jeg fant igjen tingene jeg hadde gjemt bort før jeg dro -- det har skjedd at jeg har lagt ting på så lure steder at det har tatt måneder å finne dem igjen, antagelig fordi jet-lægg og lignende gjør meg mindre lur, og dermed ikke lur nok til å finne dem igjen straks.

Av andre ting som står og avventer fiksing, fikk jeg liv i en gammel UPS som jeg hadde stående -- medisinen var som vanlig å skifte ut batteriene. Denne design var ikke spesiellt service-vennlig; det var veldig lett å komme borti ting med skutrekkeren så det slo gnister når de nye batteriene skulle på plass, men ingen av de uhellene viste seg fatale.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn