Mysteriet på Tjernsrud

Sist søndag var jeg ute og gikk en tur, ettersom den værste kulda har gitt seg, og jeg var litt nysgjerrig på hvordan det var blitt oppe ved Tjernsrud og omegn, nå som den nye Kolsåsbanen blir bygget der. Ved Tjernsrud er det blitt laget en undergang, med trapp og rampe ned så gående kan spasere rett ned trappa og andre kan kjøre rundt en hårnålssving og komme ned til kulverten. På nedsiden, mot tjernet, fortsetter man rett ut på gangveien.

Jeg tok til høyre bortover mot Jarmyra langs linja. Den stien fulgte den velkjente traseen, alle jernbanetekniske ting befinner seg omtrent der de gjorde tidligere, så gjerdet mot sporet er ikke flyttet. Men borte i svingen var det en rar innhegning, man skulle tro der var planlagt å komme en trafostasjon eller noe sånt, det så ganske underlig ut egentlig. Litt lenger bort, mot bekken som går fra Jarmyra til tjernet, var det en innhegning til i samme stil, blankt fint galvanisert gjerde, med vinkeljernkant øverst. Jeg undret meg noe over hva dette kunne være for konstruksjoner, man trengte vel ikke to trafostasjoner her?

Deretter fortsatte jeg opp til Bærumsveien og gikk på det nye fortauet bort til krysset med Ringstabekkveien. Den nye stasjonen begynner å ta form, den ligger bare etpar hundre meter bortenfor Tjernsrud så den blir grei når den er ferdig. Skinnestigene ligger ute, de så ikke helt ferdiglagte ut, men det kommer seg. Plattformene og gangbru over sporet i Tjernsrud-enden er på plass alt.

Siden bar det hjemover til middag (biff m/løk), og jeg tenkte ikke mer over de mystiske gjerdene på noen dager.

Men så var det jeg leste i Budstikka idag, på baksiden i spalten «Arnestedet», om at Jarmyras Venner også har undret seg over disse inngjerdingene, og fått bragt på det rene hva det er. Det er rense- og infiltrasjonsdammer med dreneringsvann fra banen, og dette overvannet skal da ledes bort til bekken til tjernet der det kan renne ut i det. Og siden disse dammene er 20 cm dype eller mer må de gjerdes inn heter det seg i regelverket -- derfor alt stålet. Selv om det ser merkelig ut, og fremfor alt, hvis det er så stor risiko for at noen detter uti der og drukner, hva da med selve tjernet? Det er da såvisst mye mer enn 20 cm dypt -- så hva er egentlig ideen her? Jeg håper ikke de har tenkt å gjerde inn det også.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn