Ny router med Tomato

For en tid siden anskaffet jeg en Linksys WRT54GL fra Komplett.no, for å kunne handtere trådløst nett. Den virket forsåvidt med det også, men den manglet en del av de kjekke funksjonene som var tilstede i den gamle routeren. Det var særlig dette med å kunne sette "statisk DHCP" siden Picotuxene i værstasjonen og garasje-kontrolleren ellers hopper og spretter rundt omkring i adresselista, og blir vanskelige å finne. Den gamle routeren hadde denne muligheten, og jeg savnet den i programvaren som kom originalt med enheten. Og den gamle routeren er ikke trådløs; men nå som her er en Samsung Galaxy Tab i hus, trenger man operativt trådløst nett for at denne skal være brukbar. Som tidligere nevnt, det med sammenkobling i nett er det som gjelder; isolerte maskiner er ikke interessante i samme grad.

Nå viser det seg at denne WRT54GL kan utstyres med alternative, Linux-baserte system, det er noe som kalles DD-WRT og noe annet som kalles Tomato. Jeg leste litt rundt og det virket som de fleste var fornøyde med Tomato, så jeg tok sjansen på å prøve den. Etter å ha lastet den ned og startet opp, ser jeg at ikke bare har jeg den ønskede muligheten for statisk DHCP, men det ser ut som man kan gjøre andre ting av interesse her, med periodiske kall til andre maskiner i nettverket f.eks. Jeg vil ha igang en kryss-kompilator og se om jeg kan lage noen små servere og klient-programmer. Ser ut som her er muligheter.

Ellers er det PIC-mikrokontrollere og Android som er andre systemer som skal finnes ut av her, hvordan de programmeres, sånn etterhvert. En av PICene ser ut til å ha muligheten til å operere som i2c-slave, så den kan lett styres fra en Picotux eller WD-book på den måten -- interessante greier.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn