Innlegg i fedmedebatten

Jeg har lest mange innlegg forskjellige steder fra folk som har diverse oppfatninger om at fedme er sykdom, tilstand, forårsaket av for mye energi inn og for lite energi ut. Det mange ser ut til å overse er at noe av næringsstoffene taes ikke opp men blir med ut igjen. Uansett, som förste tilnærming kan man trekke frem den enkle termodynamikk, men dette aleine er ikke noe som egentlig peker mot noen konkret lösning.

Jeg tror man kanskje vil være bedre tjent med å anse fedme som et symptom på at noe er galt, og man må finne ut av det. Akkurat som at mavesmerter eller hodepine er et symptom på mange forskjellige underliggende lidelser, kan man si at fedme er det.

Ettersom det ikke forventes å opptre naturlig, er det altså et tegn på at noe er galt.

Noe som bør rettes.

Hva som er galt, hvorfor det er blitt galt, osv., her er årsakene like mangfoldige som ved hodepine. Er det feilernæring, ubalanse i stoffskifte-prosessene, psykiske tilstander, bivirkninger av medisinering, eller noe annet som er grunnen til at noen er overvektig?

Ingen går rundt og sier at hodepine er en sykdom forårsaket av for mye drekking? Men mange sier at fedme er forårsaket av for mye eting. Selv om begge disse forsåvidt kan stemme i ett bestemt tilfelle, betyr ikke det at de kan generaliseres til å være den eneste årsaken for alle tilfeller overalt alltid og uansett. Hodepine kan skyldes migrene, vold, bihulebetennelse, blødning osv.; fedme har likeledes et mangfold av årsaker.

Hva som gjør meg feit er ikke nødvendigvis det samme som gjør noen annen feit.

Det som gjorde meg feit var en form for feil-ernæring skulle det vise seg. Blodprøver viste at jeg altfor lett oppbevarte energien i karbohydrater som fett, istedet for aa brenne den av -- s@ med omlegging av kostholdet har jeg så langt blitt av med drøyt 50 overflødige kg, alt sammen under kontroll, med månedlige veiinger, som viser at det er fettet som er blitt borte, mens musklene fremdeles er der.

De generelle kostholdsrådene som settes opp, med store mengder frukt, grönnsaker og bröd og relativt små mengder med proteiner og særlig lite fett, det blir rett og slett helt galt for meg. Jeg må spise en viss mengde proteiner pr dag, derover er det fett som må gi det meste av resten av energien jeg trenger; litegrann kullhydrater er oke, men med for mye av disse blir jeg straks tjukk igjen. Sånn har det vist seg at det er.

Det er jo ingen som absolutt önsker å være sterkt overvektig eller undervektig... Men som jeg skrev engang her tidligere, det manglet et gjennomförbart opplegg.

Jeg har nå som kjent funnet noe som virker og er gla for det.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn