Eurodiet - erfaringer etter en snau uke

Nå har man vært igang noen dager. Det merkes. Buksa er ikke så trang som den var, og en skjorte som var litt trang er ikke det lenger den heller. Det går i grønnsaker fra Liste 1 (ubegrenset) og Liste 2 (250 gram pr dag), og pulvermaten. Jeg føler meg ganske bra, synes jeg har litt mer overskudd enn jeg har hatt på lenge. Og særlig er det mer enn forventet, når man tar den mørke og kalde årstiden i betraktning.

Familie og venner og allverden forøvrig vet om denne aktiviteten -- kjøkkenskapene er blitt raidet og tømt; der fantes fire banankasser med saker og ting som ikke lenger er meg å regne som "mat", og i tillegg er det blitt fjernet ytterligere tre bæreposer med saft, kondimenter, og pasta. Alt sammen er gitt bort, og mottagerne har fortalt at de nyter av "gavene" og er meget fornøyd. Det som er igjen er noe krydder, noen kilo med sukker, eddik, matpapir og oppvaskmaskinsåpe.

Det meste av utvalget av de "25 slag" fra start-pakken er spist og vurdert, og en ny omgang med mer av omeletter, supper og "barer" er blitt anskaffet. Det varierer; flere av rettene var overraskende gode -- det er vel igrunn ingen av dem som har direkte skuffet. Et par av dem tok ekstra forsøk for å finne ut beste måten å lage dem på; der her med å varme opp melk f.eks. i forbindelse med kakao, cappuchino, og puddinger, uten at den svir seg....

Endel nytt utstyr og servise er blitt anskaffet. Alle de svære pannene er satt bort, likeledes er riskokern og brødristern pakket ned i eske (banankasse #7), som en del av den lange prosessen med å rydde ut av kjøkkenet før det skal renoveres. Til gjengjeld ble det fort klart at en mikrobølgeovn var kjekk å ha. Flere av de mest smakelige rettene, paellaen f.eks., var beregnet for å tilberedes der. Og flere av de andre, som omelettene, kan også enkelt og greit lages der.

Jeg fant noen skåler som var passe store for omeletter og middagsretter hos IKEA. Bare røre den korrekte mengde vann i pulver i skålen og så inn i ovnen. Nå til lørdagen er det svensketur, da blir det å ha medbragte ferdiglagede omeletter og termos med varmt vann til suppe så man ikke mister tempoet. Så tar man med seg sjokoladepudding på en bursdagsfest som finner sted etterpå.

For det der med de 5 om dagen -- det kreves jevnt fordelt utover. Etter 3-4 timer siden sist man spiste merker man godt at det er på tide med et måltid igjen. Og det lukter godt av broccolien og blomkålen når den kokes.

Ved søking i nettet ser man at mange har skrevet sine synspunkter om eurodietten, og de fleste er fornøyde. Men jeg ser etpar skumle tegn som jeg kjenner igjen fra sist gang, noen feller som jeg ikke akter å gå i denne gangen, og det er at det prates om "slanking" inneforstått en midlertidig sak som når den er slutt så er det fritt frem for at kiloene kommer tilbake igjen. Enkelte ser jeg, har opprettet blogger i ens ærend for dette formål, og det er påfallende at de ikke har skrevet noe særlig mer etter slutten av "fase 1". Det er ingenting om hvordan det er gått siden, ikke engang en peker videre til et annet sted der bloggingen har fortsatt. Men det er kanskje det bruddet som kommer etter at bloggen ikke lenger har nyhetens interesse -- jeg ser det her også på når og hvor ofte det ble skrevet noe her de første månedene -- men skulle likevel tro at det er interessant å holde rede på hvordan de vitale målene (masse [kg], omkrets [cm], metabolsk alder [år]) utvikler seg. Foreløbig har jeg kuns ett eneste målepunkt, så noen grafisk fremstilling blir det ikke noe av ennå. De får klare seg med værstasjonen de som skulle ønske å se kurveblader.

Dette blir å kalle "vektkontroll" -- det føler jeg er mer presist begrep, passelig ubestemt og ubegrenset i tid.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn