Dagens observasjoner

Først av alt ser det ut som de derre SCR-ene jeg har liggende, ikke er noe særlig tess. Eller jeg kobler dem feil. Men jeg har en idé til å fikse oppstarten av plantevannings-systemet ihvertfall, den drives av en Picotux som skal ha et start-signal ca 90 sekunder etter at strømmen er slått på; der finnes et annet signal som kommer ca 70 sekunder før, så det er snakk om å lage en forsinkelse på ca 70 sekunder, eller helst litegrann mer. Med en 50 Hz inngang, vil en 4040 kunne gi 81.92 sekunders forsinkelse; dette er ganske passe.

Og mens det er snakk om Picotux... jeg tok og portet et program her for å redigere tekst-filer, og det nektet å funke i begynnelsen. Bare "Bus Error" og stop og tull. Men litt etterhvert viste det seg at jeg hadde feil i noe gammel programvare som jeg brukte i grunnlaget der. Denne var opprinnelig laget for 16-bit MS-DOS med Turbo C, deretter vært i lang og tro tjeneste på 16-bit MS-Windows, 16-bits Xenix, 32-bits hp-ux, Windows-32; 32 og 64-bit Linux på diverse prosessorer, så man skulle tro den virket på 32-bit Picotux også. Det var en gammel svakhet der: dataene ble plassert på like adresser, noe som er ok for 16-bit, mens de forskjellige 32-bit og 64-bit systemene kunne handtere det ved en ekstra "page-fault". Ikke perfekt effektivt, men det kræsjet heller ikke. Disse andre 32- og 64-bit maskinene har en eller annen form for Memory Management Unit som tar seg av den saken.

Det har ikke Picotux. Der må ting være lagt opp til adresser delelig med 4, ellers blir det et sabla rot. Straks det ble endret på virket denne tekst-redigeringen helt utmerket. Jeg kom i tanker om et annet program jeg hadde liggendes, som også hadde vist seg å ikke gå som det skulle på Picotux, og gjorde tilsvarende endringer der, og voilà! det virker som det skulle det òg. Veldig bra nyheter.

Så er det euro-dietten. Jeg har nå begynt med "Fase 2", som skal vare en stund til fremover, ihvertfall ut januar. Det er stadig fem måltider om dagen, men nå skal ett av dem være med magert kjøtt eller fisk, istedetfor et euro-diett måltid. Det er 150 gram kjøtt eller 200 gram fisk som skal kokes, grilles, stekes etc., etter ønske. Dette kulinariske oppsving begynte så smått forrige mandag, med kylling, deretter har det vært ribbe flere dager i julen, og siden det har det vært biff med løk og kylling-filéer. Utrolig mye smak man får av en ytrefilé-bit, salt, pepper, og løk. Intet behov for kunstige smaksforsterkninger! Neste mandag er det ny måling, da får vi se hvordan vekten har sunket. Det må den ha gjort, jeg kjenner at magen er blitt mindre. "Og brokji som va trong berre heng og sleng" som Hellbillies formulerer det i "Rir på ein rein".

Ellers er her kaldt ute om dagen. Jeg merker det, trolig mer enn tidligere siden denne euro-dietten har medført at forbrenningen er høyere og jeg dermed er mer fryse-pinn enn tidligere. Kanskje. Men nå var jeg også ute i den australske sommer i hele den kaldeste delen av forrige vinter, så det er kanskje bare som det er uvant. Med snøen blir det ihvertfall lysere og idag fikk sola skinne på meg en stund.

Snart skal displayet frem for å telle ned til 2010.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn