Tilskudd til Redselskabinettet

Igår var jeg på besøk og ei lita niese kunne fortelle at trafoen til
dukkehuset hadde gått istykker. Den hadde sprukket, og stiftene i pluggen var
blitt sittendes igjen i kontakten på veggen. Der hadde hennes far forsiktig
klart å fjerne dem uten skade, og godt hjulpet av at dette var i tørre og
ikke-isolerende omgivelser. Men hva om det hadde vært flisegulv på betongen
og ikke noe teppe der?

Jeg ble overlatt de sørgelige restene, og konstaterer at dette er veldig
uvanlig. Riktignok kan man argumentere at en tung klump som skal henge i
kontakten etter pinnene, er et litt tvilsomt konsept i utgangspunktet, men
det er ikke noen sjeldenhet, og tydeligvis har det ikke vært noe ankepunkt for
NEMKO eller noen av de andre organisasjonene
som setter sine godkjent-stempel på elektrisk utstyr. De der lampe-trafoene til IKEA f.eks., de henger i kontakten på samme måte.

Og det som skjer med disse er at pinnene på pluggen bøyer seg.

Ikke at hele greia sprekker opp og deler seg så baksiden av de strømførende
pinnene sitter igjen i kontakten i veggen!

Det gjør ikke saken bedre at det her er snakk om leketøy, som forventes
betjent av ukyndige, barn. Selv for voksne ville denne type svikt vært
skremmende og definitivt farlig.

Jeg tror det er best å ta det opp med fabrikanten. Selv om jeg kan fikse det så det blir brukbart igjen, og selv om googling ikke viser opp noen lignende historier det jeg kan se, så er dette her såpass alvorlig at fabrikanten eller leverandøren bør gjøres oppmerksom på det.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn