Agurker og annet forskjellig

Jeg har som kjent blitt av med endel overflødige kilo. Ambassadøren i Kabul har også tapt vekt, men det er fordi kokken hans ikke lager god mat, eller kanskje det er det at han ikke laget nok av den. Rimeligvis er en ambassadør en travel mann som ikke har tid til å lage mat selv. Dermed må kona hans til pers og lære kokken å lage Coq au vin. Hun er formodentlig travel hun òg.

Eller kanskje det bare er journalisten som overdriver litegrann og prøver å appellere til avindsjuketendenser hos leserne. Det heter seg at om man bare vil betale peanøtter får man bare apekatter, så det er ikke noe stort poeng i å spare noe her; bare å få tak i en bra kokk som kan holde ambassadøren velforsynt.

Tirsdag var en besøkende her; hun leste opp nyheter fra Opplysningskontoret. Like etterpå fortalte hun om Karoli som presiserer hvaslags lovbrudd han egentlig bedrev og hvilke han ikke bedrev. Jeg trodde fortsatt hun surfet på Opplysningskontoret.

I VG var det en stor artikkel forrige dagen, om lavkarbo-kurene og med en pekefinger fra en professor som mente at om man ikke fikk i seg karbohydrater fikk man ketose, (korrekt) som er farlig (ikke korrekt, det er trolig forveksling med ketoacidose). Som å ikke ha olje i bilen ble det sagt. (Hæ?) Det blir litt forvirrende av sånt. Det er ketose som finner sted hos meg for eksempel; fra å være Smørbukk er jeg blitt hva man kunne kalle en olje-fyr. Og det hele er stadig under observasjon, det er ny prøvetaking imorgen tidlig.

Det har også vært en ny måling, med omtrent samme resultat som sist: vekten er stabil rundt 93 kg, fett-prosenten er ca 12, og det er ca 100 cm rundt maven. Nå begynner det med litegrann bær og nøtter -- ca annenhver dag. Det blir spennende å se i juli når det er måling igjen.

Så har E-bilen fått seg en service; det ble utskifting av litt av hvert i den og regningen ble feit og svær -- jeg må visst ut å reise snart tror jeg, men før jeg gjør det er her en temmelig trist sak som må ordnes opp i. Jeg nevner dens eksistens her for ikke å glemme den, men den er for trist til at jeg vil gi noen videre detaljer. Nå ihvertfall.

Det blir å tenke på andre ting, gå rundt om den som katten rundt den varme grøt -- derfor alle de sære og dagligdagse tingene, som skal fungere som enslags innpakning. Som gressklipping: Nå har det endelig tørket opp såpass at det lot seg gjøre. Således har det falt ganske mye regn i det siste, hele forrige uke var det vått, og det er kommet 83 mm hittils i juni. Det er lovet -- eller truet med, ettersom -- mer regn i morgen. Det er for bratt i området rundt meg her til at overvann er noe problem så det er jo alltids noe.

Og innimellom er det blitt en og annen reparasjon: en ny lampe i en radio; en bryter i en fjernstyrt blitzlampe; en DVD-spiller lånt ut som reddet en konfirmasjonsfest; komfyrtransplantasjon på hytta -- joa her er ellers nok å henge fingre og tanker i.

Og godt er dét.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn