2009-12-11

Agurktid

Eurodietten innebærer at man skal spise grønnsaker som er listet opp. Det finnes en "liste 1" med ubegrensede grønnsaker, og en "liste 2" med grønnsaker man kan ha inntil 250 gram av. 250 gram, det er tre tomater eller to tomater og noen sukkererter eller litt løk eller noen cm purre. Tomatene går ved siden av, løk og purre passer fint oppi en av suppene eller omelettene. Agurker er blandt de ubegrensede grønnsakene, de er lette og greie å bare knaske i seg; man begynner i den ene enden og fortsetter til det er ferdig.

Målingen på mandag viste at jeg var blitt av med ca 5 kg allerede, og den fancy vekten fortalte at det var faktisk blitt borte mer enn 10 kg med fett, mens det var kommet til noen ekstra kg med vann. Men den sa også at det var blitt dramatisk mer muskler, og det synes merkelig ettersom jeg ikke har trent noe mer eller noe ... så hvor mye av disse forholdstallene man kan belite seg på er jeg ikke så sikker på.

Men uansett, en annen bukse som pleide å være litt trang er også blitt litt mer romslig, så det går den rette veien. Centimeterne i omkrets er nemlig også blitt færre.

"Fase 1" skal vare en stund tid -- Fase 2 starter lille julaften; da kan man spise ordentlig kjøtt og grønnsaker. Passelig timing for julefeiringen. Tilomed litt vin blir da også lov!

Det vil bli litt ordning rundt det praktiske når man skal ut på lengre tur i juledagene. Svensketuren forrige helg og en kveldsøkt denne uka viser at det funker bra å lage og ta med seg ferdige omeletter som niste. Puddingene kan med stor suksess lages på forhånd, og så har man barer og kjeks som ikke krever så mye forberedelser. Suppe i blandebeger fra IKEA med vann fra thermos -- vel, det er itanes, men det blir noe forferdelig søl med klomper og greier. Bolle, helst med visp eller ihvertfall med gaffel blir å foretrekke her. Viktigere blir det å få rent kjøtt og forvellede grønnsaker dit man kommer, når man ikke kan dra det med seg selv og det blir plundrete med å låne ovn eller komfyr.

Blir spennende å se.

No comments:

Post a Comment