One down one to go

Det var bra temperatur i Østernvann på torsdag, litt kaldere på lørdag. Det lir ubønnhørlig mot høst, man kan kjenne det i lufta. Det er «begynne på skolen-vær» enda man selv bare såvidt har begynt med noe som skal ligne ferie. Og snart er det ny måling, det er påbegynt et prosjekt for feiring av 50-årsdag; det skal finne sted en urnenedsettelse; videre er det en konfirmasjon og minst to andre bursdagsfeiringer. Jeg fikk se en ønskeliste igår.

Det var to ting feil med E-bilen, nå er det nede i én ting feil med den. Den rettede feilen var at høyre blinklys lyste samtidig med baklyset, og det skyldes at tilhengerkontakten var full av rusk og rask. Den er egentlig 13-polet, og det sitter en overgang til 7-polet der som sto åpen i enden; og var blitt full av fuktighet og søle over tid, og så ble det overledning. Mens jeg var i butikken og anskaffet ny overgang fant jeg også en fjær som kanskje passer til clutchen på gamlebilen -- senere fant jeg ut at den fjæren passet så nå er det ikke lenger behov for en svamp under pedalen så den ikke bånner og blir ståendes nede.... Det uler i et lager inni der, så helt i orden er det forsatt ikke; jeg må få bestilt nye deler etterhvert.

Det andre som er feil med E-bilen ser litt værre ut: bilen starter og går normalt en stund, men så er det som om motoren ikke vil gå ordentlig. Kick-down virker ikke lenger, det er såvidt bilen orker å holde 70 km/h oppover bakkene på E18 fra Holmen til Drengsrud. Og ved lave hastigheter og moderat motbakke, sliter den veldig fra ca 40-50 km/h, dersom jeg ikke girer ned. Den driver og prøver og feiler med ett eller annet mellom 1500 og 2000 rpm, som tilsvarer 40-50 km/h i tredjegir. Ved å gire ned i 2. og gasse er det ihvertfall nok futt til at den kommer seg opp i 50 så kan man legge inn 3, 4, og 5 derover.

Og om jeg stopper bilen og starter den igjen funker den som det skal en liten stund, med kick-down og ordentlig effekt, men det varer ikke lenge. Sånn omtrent nok til å komme seg utpå motorveien på et skapelig vis, men så dabber det av igjen.

Diverse nettsteder er fulle av spekulasjoner i om dette kan skyldes luftmasse-sensoren eller EGR-ventilen som enten er gåene eller fulle av olje eller annet rusk som gjør at de ikke virker som de skal, eller en tett katalysator, eller noen mekaniske saker i forbindelse med ett eller annet slags spjeld som har løsnet og ramlet av. Det er ikke lett å se noe nedi motorrommet heller. Og det er litt rart at bilen lar seg «reboote», om det var noe spjeld som satt fast eller noe sånt ville vel det vært konstant feil? Det blir å finne ut av snart, for sånn som det er nå kan man ikke ha det.

Ellers har det vært en PC her som skal taes i bruk (og skulle vært det siden januar engang) så den var igjennom en lang rekke med Windows Updates, for alle patche-tirsdagene siden ivåres; det var rent Monty Pythonske forhold, med stadige meldinger om «installing update 13 of 15», «checking», «verifying», «troubleshooting», «defining», «determining» tilstand og beskaffenhet av diverse programvarekomponenter. Noen av disse «installing update N of T» tok hele natta, og ved neste omstart som var påkrevet var det en ny runde som omsider ble ferdig dagen etter; godt jeg hadde annet å gjøre enn å barnevakte denne prosessen her i de seneste dagene. Maling som tørker blir jo en formidabel publikumssuksess i sammenligning!

Det er forresten noe rart med den bruken av presens partisipp, det minner meg om språket i IARU-resolusjonene i den grønne boka, med «considering», «noting», «resolving» og lignende ord. Noenslags ubestemt subjekt på en måte: komitéen eller maskina sitter og treffer avgjørelser på rekke og rad.

Ikveld er det fotballkamp nedi «Hangaren», vil Stabæk bli svidd eller vil de klare å slukke?

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn