Tilbake

Da har man vært på tur utenlands noen uker. Til USA, til en ny kunde. Det gjelder å holde dem fornøyde og det tror jeg nok de ble.

Turens lengde indikerte at det ville bli billigere å kjøre opp til Gardermoen og parkere der, enn å bruke penger på drosjer og tog; og det viste seg også at togene ikke gikk den dagen jeg dro, så det hadde uansett blitt noe ordentlig pes. Ikke bare-bare å finne ut sånt en tidlig søndag morgen.

Men på veien tilbake fra G.moen, litt nord for Skedsmokorset, begynte det å skrape voldsomt under bilen. Den styrte OK, så det virket ikke som punktering, men det bråkte fælt. Ikke noen god ide å stoppe ute på motorveien, men man kom seg av til Shell-stasjonen på Skedsmokorset. Der er det trygt å stanse bilen og gå ut og se hva som har skjedd.

Og det som hadde skjedd var at en del av plastikken som sitter under bilen, helt foran var ramlet ned og skrubbet langs veien -- ting hang og slang der ganske mye, så det ble nødvendig å røske vekk resten og hive delen baki bagasjermommet, så kom man seg videre hjem. Med en diger åpning foran, så støv og rusk kunne finne veien inn til serpentinerbeltet foran på motoren -- heldigvis er veiene nylig børstet formedelst 17 mai, men noen holdbar situasjon er det ikke. Imens kan man bruke gamlebilen, den har ting som skal gjøres med den og, men dette er mindre ting; alt som er av betydning for driftssikkerhet og trygghet er i beste stand.

Så da var det telefon til Bertel O Steen for å få vite hva dette kunne koste. Ettersom denne plast-panel-saken er helt foran på bilen, under støtfangeren, burde det være mulig å fikse den selv, heller enn å bruke tid og penger på å ha bilen avgårde og komme seg frem og tilbake -- se tidligere skriverier om alle de mystiske bussene -- så man fant ut at denne greia som var en støyskjerm kostet 2500. Ettersom gamlebilen skal igang for våren og bør ha ny olje, ble det å anskaffe et oljefilter til den med det samme. Mercedes er greie sånn når det gjelder sånne enkle slitedeler, som oljefilter og brenseslanger, at de går igjen på mange modeller -- oljefilteret er maken til dem som benyttes på de andre motorene deres opp til 90-tallet ihvertfall.

Så da blir det ut å mekke før regnværet og Ekebergmarkedet kommer til lørdagen.

Comments

Popular posts from this blog

Det gikk litt varmt for seg

Gratulerer med dagen

Vårtegn